U bent hier:   Onze school > Nieuwsarchief
  |  Inloggen

Article Details

London was a blast! 15-10-2019

Ondanks het vroege tijdstip van vertrek (6:30) zat de sfeer er meteen goed in. Zelfs een klein oponthoud wegens een buswissel vanwege een kapotte achterruit kon hier niets aan veranderen. Het eerste gedeelte van de reis richting de boot in Calais verliep vrij rustig, zodat een enkele leerling en docent nog even kon slapen. De bootreis verliep goed, de zee was redelijk rustig. Voor de meeste leerlingen was het de eerste keer op een echte veerboot. Vliegen is tegenwoordig de standaard.

Eenmaal aangekomen in Dover was het een kort ritje naar Canterbury. Hier begonnen we met de presentaties door de leerlingen. Gedurende de Londenreis namen de leerlingen elkaar langs een aantal bezienswaardigheden mee. Ze hadden deze guided tours in Nederland voorbereid. Het was voor de leerlingen die moeten presenteren wel even zoeken, maar de kwaliteit van de tours was prima. Zo leer je ieder jaar weer iets nieuws! Na de rondleiding was er voldoende tijd om te ervaren hoe het winkelen aan de andere kant van het kanaal gaat. Gelukkig is de koers naar ponden erg gunstig.

Richting de avond kwamen we aan in Londen. De "host families" stonden klaar om de kinderen mee te nemen voor het avondeten en hun slaapplek voor de rest van de week. De kennismaking was een spannend moment voor de leerlingen. De geoefende zinnetjes hielpen het eerste gesprekje op te starten. Alle leerlingen werden snel opgehaald en de eerste dag was alweer voorbij.

Op het programma van de tweede dag stonden het imperial War museum, Chelsea en Oxford street. Die dag gingen we niet alleen te voet Londen in, maar ook met de underground. Het is altijd weer spannend om met zo'n grote groep bij elkaar te blijven. Maar zoals gewoonlijk verliep het prima. Bij het stadion van Chelsea kregen we een guided tour verzorgd door locals. Het stadion is een stuk groter dan in Den Haag, maar kleiner dan in Barcelona. Je kunt er goed de voetbalsfeer ervaren. Na het winkelen verzamelden we bij Marble Arch. Hier ontdekten we een echte Banksy!

Dag drie begon met een bezoek aan de tower of Londen. Het gebouw is erg indrukwekkend, maar de kroonjuwelen overtreffen dit! De beveiliging is enorm. De kluisdeuren zijn wel 40 cm dik. En er lopen speciale bewakers rond om de kroonjuwelen te beschermen. De tweede stop was bij st. Pauls Cathedral, die de meeste leerlingen ook hebben beklommen. Het uitzicht is spectaculair te noemen. Toen was het tijd om weer even te winkelen, deze keer in Camden Market. We sloten af met een ritje in de Londen eye en bekeken nogmaals de skyline van Londen.

De laatste volledige dag in Londen zijn de leerlingen in groepjes zelfstandig op pad gegaan naar drie bezienswaardigheden. Hiervan was er één verplicht afhankelijk van het profiel en de anderen zijn een vrije keuze. Tijdens het bezoek namen ze een interview af bij een Londenaar. Dit verwerkten de leerlingen in een artikel dat ze ter plekke schreven voor het vak Engels. Na het inleveren van de opdracht gingen we naar het diner bij de Pizza Hut. Om de avond af te ronden gingen we naar de musical the Lion King. Deze top musical draait alweer een tijdje en is zeker de moeite waard om een keer te bezoeken. Gelukkig stond de bus direct om de hoek van het theater en konden we snel richting ons bed.

De terugreis verliep voorspoedig, alleen de file rond Antwerpen zorgde voor wat vertraging. We rondden de reis  af met een etentje bij het favoriete restaurant van vele leerlingen, de Mc Donalds. En daarna gingen we snel terug naar school waar de ouders ons stonden op te wachten.

De week was een succes. Er zijn nieuwe vriendschappen ontstaan en de leerlingen (en de docenten) hebben elkaar goed leren kennen. Zo hebben we een mooie basis gelegd voor een gezellig en leerzaam schooljaar.